Boos gezicht spoort mensen aan tot actie

Boosheid is niet alleen een negatieve emotie. Als mensen een boos gezicht zien, kan dat hen er juist toe bewegen beter hun best te doen om een doel te bereiken. Dat schrijft psycholoog Henk Aarts van de Universiteit Utrecht in het Amerikaanse vaktijdschrift Psychological Science. Aarts liet proefpersonen beelden bekijken van alledaagse voorwerpen, zoals een pen of een mok. Die werden gevolgd door zogenoemde subliminale beelden, die zo kort worden getoond dat mensen ze niet bewust registeren, maar die wel door het brein worden verwerkt.

Knijpen
Deze beelden bestonden uit een boos, een neutraal of een angstig gezicht. Na het zien van de beelden moesten de deelnemers knijpen in een handgreep om aan te geven hoe graag zij het getoonde voorwerp wilden hebben. De voorwerpen die gevolgd waren door een boos gezicht, bleken het meest gewild.

Voedsel
Volgens Aarts is die reactie te verklaren vanuit de rol die boosheid en agressie vroeger speelden in de strijd om voedsel in tijden van schaarste. ”Wie geen motivatie vertoonde om eten te veroveren, had vanzelfsprekend een grotere kans om de strijd om voedsel te verliezen”, aldus de psycholoog. Een object dat gekoppeld is aan boosheid, mobiliseert mensen daarom onbewust om meer moeite te doen het te verkrijgen.

Verborgen boodschappen
Aarts vroeg zijn proefpersonen na afloop van het experiment waarom zij sommige voorwerpen liever wilden hebben dan andere. Zij hadden geen van allen door dat hun keuze gestuurd werd door verborgen boodschappen. ”Hun reactie was veelal: ik wilde dat voorwerp omdat ik het leuker vond. Daaruit blijkt wel hoe weinig we weten wat ons werkelijk motiveert”, aldus de onderzoeker.

Contact >>

Home >>

Bron: ANP

Reageren?